ninebot by SEGWAY miniPRO

          Régóta problémás volt kisvároson belüli közlekedésem. Célpontjaim gyalog aránylag messze vannak, ami fáradságban és időben sok. Autóval pedig körülményesen és drágán megközelíthetők. Túlzó, ha 1100 kg visz 42 kg-ot...
          Néhány lehetőség:
kerék
tengely         
1
2
3
4
1 e-monocikli
e-unicikli
e-cipők
segway
2 (e-)roller
(e-)bicikli
(e-)kerékpár
(e-)segédmotoros kerékpár
(e-)motorkerékpár
(e-)tricikli (e-)gördeszka
(e-)kerekesszék
(e-)gokart
(e-)quad
mopedautó
autó
görkorcsolyák
3 oldalkocsis *-kerékpár
4 görkorcsolyák
          Olyan közlekedési eszköz kellett, ami biztonságos, nagy kerekű, könnyű ( ~100 N ), kicsi ( autó csomagtartóban elfér ), egyszerűen kezelhető, elektromos meghajtású. A nagy kerék és a kis méret persze máris egy ellentmondás, kompromisszum nélkül nem fogom megúszni. A soros kerékpár túl nagy, a gördeszkának túl kicsik a kerekei, az önegyensúlyozó egykerekűvel nehéz elindulni csomaggal stb. sok jármű kiesett.

          2016. nyarán elérhetővé vált a ninebot by SEGWAY  [ html: Segway https://hu.wikipedia.org/wiki/Segway ] miniPRO ( гироскутер найнбот сегвей мини про, 나인봇 미니프로, segue way = segway ) mikromobil, kisjármű, önegyensúlyozó robogó, giroszkópos robogó = girobogó, girobi. Segway-Ninebot  [ html: Segway-Ninebot https://hu-hu.segway.com/ ]

          ninebot by SEGWAY miniPRO

          De mi ez az őrület?

          Az egy-két kerekű járműveket, valamint a görkorcsolyát, gördeszkát nem csak hajtanod és irányítanod, de egyensúlyoznod is kell. A kerékpárt te hajtod, egyensúlyozod és irányítod. A motorkerékpár átvállalja a hajtás feladatát, de az egyensúlyozás és az irányítás még rád marad. Önegyensúlyozó járműn nem kell sem hajtanod, sem egyensúlyozod, csak irányítanod. Egészen pontosan az irányításod alapján fog menni, ha te is hajtani vagy egyensúlyozni akarod, zavar lesz az Erőben. Mivel sem hajtanod, sem egyensúlyoznod nem kell, ezért könnyebb megtanulnod és vezetned egy Segwayt, mint az előbbieket. Körülbelül az egy lábon való állás nehézségének felel meg.
          Önegyensúlyozó szerkezet a keljfeljancsi és a tőkesúlyos vitorlás hajó. Ezeket úgy gyártják, hogy egyenesen állva legyen legalacsonyabban a súlypontjuk. A segwaynél érzékelőkkel vezérelt motor(ok) állítják vissza a járművet. Szervo rásegítős keljfeljancsi.
          Na de a kézi kormány? Pont azért nem a rollert választottam, hogy szabadok maradjanak a kezeim.

          Választásakor fontos szempont volt a súlya, ami alig 126 N ( tömege 12,8 kg ). Ezt még éppen meg tudom emelni akár útpadkára, lépcsőre vagy csomagtartóba. Tároláshoz mindössze 0,57 m * 0,25 m = 0,14 m² terület kell. Csomagtartó hiányát ellensúlyozza, hogy mindkét kezem szabad, illetve a vállamra ( térdkormányra ) akaszthatom amit vinnem kell. Esőben egyik kezemmel esernyőt tarthatok, kutyasétáltatáskor pórázt, néha mindkettőt egyszerre. Hátizsákot is használhatsz. Önegyensúlyozó, állás, indulás, megállás, tolatás egyszerű és biztonságos. A kis mérethez sajnos kis kerék tartozik. Éjszakai közlekedéshez pedig utólag kell fényvisszaverőkkel, lámpákkal felszerelni.
          2018. szeptember közepén vettem meg a segwayt. Eredetileg feketét választottam, amit az első cég visszamondott, a másodiknál pedig fehér volt. A fehér praktikusabb a mindennapi ( és esti, éjjeli ) kisvárosi használathoz, míg a fekete az operatőri munkához, mert kevésbé tükröződik vissza.
          Ez egy saját magát hordozó számítógép. Van benne akkumulátor, jó néhány érzékelő, zümmer, lámpák és motorok, valamint Bluetooth kapcsolat.

          A segwayen minimális kezelőszerv van, egy be-ki kapcsoló gomb és egy balra-jobbra térdkormány. Jelzést egy nem túl hangos zümmerrel, illetve hiba esetén lámpa villogtatással is tud adni. Hatékony használatához szükség van a Segway-Ninebot alkalmazás ( Android, iOS ) futtatására olyan ( zseb- ) számítógépen ( okostelefonon ), ami Bluetooth-al kapcsolódik a segwayhez.
          Ez különösen azért fontos, mert első bekapcsoláskor "kezdő módban" működik a segway, korlátozott sebességgel és állandó pittyegéssel. Tapasztalatom szerint ez a megoldás bölcs döntés eredménye. A kezdő üzemmód feloldására 1 km megtétele valamint a segwayt kezelő Segway-Ninebot alkalmazás utasításait végrehajtva van lehetőség.
          A Segway Hungary ( www.segwayhungary.com ) oldalról volt letölthető a magyar nyelvű felhasználói kézikönyv  pdf • magyar nyelvű felhasználói kézikönyv • 3.38 mebibyte  copy , ami nagyon hasznos olvasmány.

          A segway lezárható a Segway-Ninebot alkalmazással elektronikusan, de a mechanikus lezárása nem olyan egyszerű, mint egy hagyományos kerékpáré. Mechanikus lezárásra pedig már csak pszichológiai okból is szükség van. Kensington típusú zár csatlakoztatása van részben előkészítve.
          A 102/2011. (VI. 29.) Korm. rendelet a súlyos mozgáskorlátozott személyek közlekedési kedvezményeiről  [ html: 102/2011. (VI. 29.) Korm. rendelet a súlyos mozgáskorlátozott személyek közlekedési kedvezményeiről https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1100102.KOR ] 4. § (1) alapján Magyarországon ( személygépkocsi szerzési ) támogatás erre a típusra nem vehető igénybe. Viszont 4. § (1) d) szerinti kerekesszék lehet önegyensúlyozó ( self balancing wheelchair ).

          Tapasztalataim. Mielőtt elkezdi röptét...

          Zsebszámítógép ( okostelefon ). Eleddig nem volt rá szükségem, így azt is vennem kellett. A Segway-Ninebot alkalmazással be tudom állítani a hátsó fény ritmusát, színét. Le tudom zárni a segwayt. Le tudom kérdezni az akkumulátor töltöttségi szintjét, a várhatóan megtehető távolságot, az eddig megtett utat. Távirányíthatom. És még sok minden más.
          QR kód olvasó alkalmazás kényelmesebbé teszi a Segway-Ninebot alkalmazás telepítését.
          Angol nyelvtudás a Segway-Ninebot alkalmazás használatához.

          Bár nagyon csábító, hogy kicsomagolás után azonnal használatba vedd, ez a segway ( is ) igényli az alapos ellenőrzést.
          Megmértem a keréknyomást, megfelelő volt. A szelepnél kicsi a hely, olyan nyomásmérőm volt csak, ami nem fér oda, ezért vennem kellett egy új nyomásmérőt. Pumpálásra elektromos autós ( 12 voltos ) kompresszort használok. Áramforrása régi szovjet, nem intelligens ( csak transzformátor + egyenirányító ) akkumulátortöltő.
          Segway előkészítése Kensington zárhoz. A térdkormány csuklójánál kell egy téglalap alakú lyukat kibővíteni. Csak a piros alumínium öntvényt kell tágítani a nyílás hosszával megegyező átmérőre. Kézi csiszoló/polírozó gépet használtam köszörűkővel.  [ youtube: Install a Kensington ClickSafe Laptop Lock onto your Segway Ninebot Minipro https://www.youtube.com/watch?v=5WAFjNbc3go ]  [ youtube: ninebots.at Kensington Lock fuer Ninebot Mini Pro by Segway https://www.youtube.com/watch?v=NZmGSnq1k_g ]

          A térdkormány első csatlakoztatása előtt célszerű az összecsúszó felületeket szilikonolajjal esetleg -zsírral bekenni. Zsírozás nélkül nehezen tudtam később lehúzni.
          Javasolt először a Kensington zár lyukbővítését megcsinálni és csak utána síkosítani.
          A térdkormány csuklójánál egy hosszúkás piros védőgumi mögött van két csavar. Ezek nálam meglazultak, a kormánynak holtjátéka lett. Imbusz kulccsal meghúztam.  [ youtube: Ninebot mini steering problem https://www.youtube.com/watch?v=V_rSnG43d5Q ]  [ youtube: Safety Warning - Screws Came Loose! Best Hoverboard Segway miniPRO - https://www.youtube.com/watch?v=qa6WMhttPwA ] Ez a hiba nem okozza, hogy a segway álló helyzetben forogjon.

          A térdkormány teleszkópos részén, az alsó idom tetejénél, az első oldalon, címke mögött van négy csavar. Ezek nekem meglazultak, a kormány felső része billegett, ezért imbusz kulccsal meghúztam.
          A térdkormány felső végén lévő párnarészt tartó csavarok meglazultak, imbusz kulccsal meghúztam.
          Ellenőrizd a tengely-, sárvédő- és akkumulátorrögzítő csavarokat is. Imbusz.

          Védőfelszerelést ( bukósisakot, könyökvédőt, térdvédőt ) nem vettem. Komolyabb esésem nem volt, illetve olyan alacsony a segway felépítése, hogy nehéz nagyot esni vele.
          Az első fel(sz)álláshoz teljesen sík, vízszintes és szilárd burkolatú tágas helyet ajánlok, ahol van kapaszkodásra lehetőség. Úttest, járda, udvar, valamilyen oszloppal, korláttal. Legjobb a helyszínen egybeöntött játszótéri/kondiparki gumiburkolat ( rekortán ). Bár egy karácsonyra kapott segway kipróbálásához csábító terep a fenyőfás meleg szoba, erősen ellenjavallt. Javaslom, állj mögé, egyik talpad tedd a lábtartóra, de még ne helyezd rá testsúlyod, és billegtesd meg előre-hátra, így ismerkedj vele. Tartsd vízszintesen, majd lépj fel a másik lábaddal is. Térdnél terpessz, kerülve a térdkormányt, hogy először csak az önegyensúlyozást szokd meg, ne zavarjon a fordulás. Tekints rá úgy, mint egy irányítható mozgólépcsőre. Nem neked kell egyensúlyoznod, csillapodj le. Az előre/hátra, gyorsítás/lassítás vezérléséhez a súlypontodat kell előrébb/hátrább tenned. Nehezedj a lábujjaidra, dőlj előre; illetve sarkadra és hátra. Balra/jobbra fordulni a térdkormány oldalra nyomásával tudsz. Hátrafelé szállj le róla. Ha ittasan, egyedül, szobában, szőnyegen, gyöngykavicson, nedves gyepen, homokon, tűsarkúban, reverendában próbálkozol, feltétlen vedd fel, minél több kamerával ;) Ha ki akar szaladni, lépj le róla ( hátrafelé ), hadd menjen, nem törik csontja. Hátulról szereti, ha más irányból próbálod, az fájni fog. Segwayjel való első találkozásomkor ( 2015-08-27-én a Lillafüredi Sport- és Kalandpark  [ html: Lillafüredi Sport- és Kalandpark https://dvtkpark.hu/ ] jóvoltából, a kazincbarcikai (Csónak)ázó-tó körül  [ jpg • 2015-08-27 Kazincbarcika Csónakázó-tó Segway  ]  [ jpg • 2015-08-27 Kazincbarcika Csónakázó-tó Segway  ] ) én is egyensúlyozni akartam és a segway is. Az eredmény pár periódus harmonikus rezgőmozgás volt. Leléptem róla, egy mély lélegzetvételnyi idő elegendő volt agyam átállítására. Általában is, sokkal egyszerűbb kezelni és megtanulni, mint a hagyományos kerékpárt.

          Egyéb felszerelések.

          Már említettem a Kensington zárt. Nekem a MicroSaver Keyed Laptop Lock típus nem vált be.
          Gumicseréhez szükségem volt szelepkicsavaróra, ami szelepsapkán szokott lenni. A segwayen lapos sapka van ( magas el sem férne ). Gumiszerelővas talán még a Trabant szerszámkészletéből maradt.
          Az esti, éjjeli közlekedéshez a hátsó világítást pirosra állítottam a Segway-Ninebot alkalmazással.

          3M E jelzett fényvisszaverő szalagokat vettem a TruckerShop  [ html: TruckerShop https://www.kamionfelszereles.hu ] boltból. A térdkormány hátsó oldalaira piros, a kerekek oldalaira sárga, a térdkormány első oldalára fehéret ragasztottam.
          Jólláthatósági baseball sapka is a a TruckerShop  [ html: TruckerShop https://www.kamionfelszereles.hu ] boltból van.
          Jólláthatósági mellényt még nem vettem. Egyrészt lakott területen kívül nem szoktam segwayezni, másrészt van az autóban, onnan kölcsönvehetem.

          Az automatikusan bekapcsoló első világítást és a hátsó világítást sem tartom megfelelőnek esti-éjjeli közlekedéshez. Bár lehet vásárolni a német StVO-nak ( KRESZ ) eleget tevő első-hátsó lámpát, én más megoldást választottam. Városi közlekedés miatt csak helyzetjelző világítás kellett, távolsági világítást nem tartottam fontosnak. Ezért Velotech 50 LED-es akkumulátoros kerékpárlámpákat vettem. Egy pirosat hátrafelé és egy fehéret előre. Előnyük, hogy USB áramforrásról tölthetők. Akár a zsebszámítógép töltőjéről is. Ja, és brutális fényerejük van. Egy gombjával folyamatos világításnál több fényerő, illetve többféle villogás között lehet választani. A lámpa és a rögzítőpánt közötti csúszó felületet bekentem szilikonzsírral. Egyelőre a térdkormányt egymást átölelve rögzítem a segwayhez.

          Vezetési, használati tapasztalataim.

          Életem részévé vált, 2019. nyarán napi átlag 9,5 km-t használom. 2020. őszétől kutyasétáltatást is segwayjel teszem, a napi átlag 14 km.
          Néha autó csomagtartójában szállítom. Bár ki lehet kötni, körbe lehet pakolni, de van egy kézenfekvő eszköz, ami meggátolja az ide-oda gurulását: az eredeti csomagolásban két hungarocell idom a kerekek alá. Használatához szükséges, hogy kicsomagolás után ne dobd ki.
          Vállra akasztható Jysk táska nagyon hatékony tud lenni. Ugyanakkor a sárvédők nem akadályozzák meg, hogy a kerekek a sarat az oldalt tartott táska aljára fröcsköljék.

          Gyalogátkelőn előzékenyek a járművezetők. Az emberek segítőkészek, érdeklődőek amikor meglátnak. Készítettem nekik egy kis kártyát  pdf • ninebot by SEGWAY miniPRO gg630504 • 146 kibibyte  copy ennek az oldalnak a címével, amit oda tudok nekik adni.
          Természetesen volt néhány esésem. Padka lefelé nem szokott gondot okozni, felfelé viszont csak pár centiméternyire tud felkapaszkodni, azt is megfelelő közepes sebességgel. Alattomos a kerékmérethez illeszkedő, járdán keresztben futó vályú  [ youtube: 2018-11-07 Kazincbarcika - bicikli járdán https://www.youtube.com/watch?v=f9kh3S0cK3Y ] . Gondom volt laza vagy füves talajról magasabban lévő járdára való felhajtáskor is. Ilyenkor a segway megtorpan, majd kitör, hátrahagyva. Nedves fűben orvul megbújó faág - amin megcsúszik a kerék - okoz váratlan fordulatot a haladásban.
          A lejtő és emelkedő problémamentes, azonban az oldalra lejtő felület figyelmet igényel. Az egyenes haladáshoz a térdkormánynak a kerekre, a lejtőre kell merőlegesen állni, ami ilyenkor nem függőleges. Viszont függőlegesen állok, és ha szorosan zárom térdeimet, az kanyarodásra készteti a segwayt. Domboldalon, hepe-hupás talajon lazán, térdben terpesztve!

          Különleges, hogy tolatásnál fordítva működik a térdkormány. Ha ez nem hiba, akkor nagyon hatékony módja annak, hogy ne legyen kényelmes fordítva ráállva segwayezni.  [ youtube: SAFETY WARNING - Segway miniPRO - NEVER EVER get on it BACKWARDS! FALL OFF BADLY! OUCH https://www.youtube.com/watch?v=e5mvr6WpICg ] Hátulról szereti.
          Egy túl alapos segwaymosás után váratlanul, a térdkormánytól független fix balra kanyart csinált. Egyensúlya megmaradt, és csak utólag vicces, ahogy pörög állva magában, mint egy mérgezett egér. Pláne aszfaltszintről bámulva. Egy napnyi száradás kijózanította. Másik, szintén túl alapos mosás után önállóan bekapcsolta magát néhányszor. Sámlira téve - hogy' a kerekei nem érik a földet - esélye se lett meglógni.
          Önzáródó ( társasházi, bolti ) ajtón való átjutásnál nehézséget okoz a kerékpárhoz, rollerhez hasonló 0,57 m-es szélessége. Egyedülálló tulajdonsága viszont, hogy egyedülálló; nem kell fogni, nekidönteni, kitámasztani semminek, türelmesen vár, amíg a kulcsot keresem. Segwayről leszállva, egyik kezemben csomaggal, másik kezemben kulccsal az ajtót nyitva, magam előtt a segwayt lábbal megtolva egy lendülettel tudom venni az akadályt.

          A segway - nem sokkal, de - szélesebb, mint én. Figyelni kell, nehogy felakadjon egy oszlopban, lépcsőben, falban. Érdemes néha lenézni.
          Kapualjból váratlanul kitóduló gyalogossal volt kölcsönös egymásra csodálkozásunk. Járdáról a kerékpárútra csak egy kis félrelépés a gyalogosnak, de tetemes meglepetés nekem. A gyalogos gáz halmazállapotú, bármilyen kevés darab bármilyen széles járdát egyenletesen ki tud tölteni. Meglepő elindulásra, irányváltásra különösen hajlamosak a gyerekek. Kis nyugalmi (?) tömegük miatt különösen érvényes rájuk a Heisenberg-féle határozatlansági reláció:  [ html: Határozatlansági reláció https://hu.wikipedia.org/wiki/Hat%C3%A1rozatlans%C3%A1gi_rel%C3%A1ci%C3%B3 ] a helyük és impulzusuk meghatározásának pontossága egymás rovására lehetséges.
          Gyalogosként a járdán közlekedek, a gyalogosokra vonatkozó szabályok szerint. Ha kerékpárúton célszerűbb ( biztonságosabb, gyorsabb ) mennem, akkor azon megyek. A váltás csak egy pillanat, megállás - átszállás - elindulás nélkül, folyamatos haladással, ezért a kerékpáros szabályokra való átváltás odafigyelést igényel. Ha nincs kerékpárút, akkor marad az úttest.

          Hosszabb kirándulásokkor nekem még a válltáska használata is fárasztó. Táskát a térdkormányra, előrefelé akasztva nem ( alig ) zavar a kormányzásban. A kihúzható irányító kar végén lévő műanyag gomb letörékeny, de pótolható.  [ youtube: 2019-07-22 Csomag tartó https://www.youtube.com/watch?v=D8K2-fWqWRA ]
          Még az 1980-as években - Budapesten járva suliba - sűrűn használtam mozgólépcsőt, mozgójárdát. Napi rutinommá vált, semmilyen problémát nem okozott az egyensúlyozás. 2018 őszétől a segwayt használom napi rendszerességgel, viszont mozgólépcsős helyen évek óta nem voltam. Szépen rögzült is, hogyan kell egyensúlyoznom, irányítanom a segwayt, amikor nem fix talajon állok. Nem is gondoltam volna, mennyire rögzült. 2022 januárjában az Agria Parkban volt dolgom, gyanútlanul felléptem a mozgójárdára. Majdnem elestem, meg kellett kapaszkodnom a korlátba és oldalt kellett fordulnom! Pont úgy irányítani akartam a mozgójárdát, mint a segwayemet. Ez persze nem hatotta meg a mozgójárdát, én viszont dülöngéltem, és nagyon nem értettem, miért.
          Apró trükk a "gumiégetés". A segway mögé állok, egyik lábamat középre teszem, lábszárammal kitámasztom, majd hátra döntöm. A kerekek kipörögnek. Eddig két okát tudom e műveletnek, az egyik a vagánykodás :) Másik pedig saras kerekekről sár letörlése fűbe.

          Defektek:
dátum segway kerék
2018-12-15 420 km 420 km jobb fémszilánk
2019-07-08 1063 km 1063 km bal üvegszilánk
2020-12-27 4947 km 4527 km jobb üvegszilánk
2022-01-29 8658 km 7595 km bal elhasználódás
2022-03-22 9178 km 520 km bal üvegszilánk

          Néhány szempont gumicseréhez:
          700 kilométer után, 2019 májusában a térdkormánynak holtjátéka lett. Álló helyzetben szép lassan forgott a segway. Lecsavaroztam az akkumulátort [ 4 csavar ]. Egy zöld LED pislogott vissza :) . Leszereltem, illetve szabaddá tettem az első és a hátsó lámpa panelt [ 4 + 4 csavarral ], de az elektromos csatlakozásokat nem bontottam, mert elegendő pár milliméter szabadság a következő elem levételéhez. Levettem a lábtartókat [ 4 + 4 csavar ], majd a középkonzolt [ 6 csavar ]. Szétcsatlakoztattam a kormány érzékelő vezetéket: a csatlakozó vezeték felőli részét benyomva kiakad a himba rendszerű zár. Lecsavaroztam a kormány tengelyének alumínium tetejét [ 4 csavar ]. Alatta van egy körülbelül 110*20 mm-es vastag acél laprugó. Ez hajolt ( fáradt ) meg. ( Sorjáját leköszörültem, mert zavart. ) A meghajolt laprugót egyszerűen fordítva szereltem vissza. Ezzel a térdkormány holtjátéka megszűnt. Bekapcsoláskor lassú forgásba kezdett a segway, azért elvégeztem az újraindítási/kalibrálási ( reset ) műveletet: fejjel lefelé tartva kapcsoltam be. Illedelmesen villogott néhányat és megmozgatta kerekeit. Normális bekapcsolás után stabilan állt. A szereléshez imbusz kulcsokat, szilikonzsírt, Kontakt 61-et és szemüveget használtam.

          4 év és 10900 kilométer után repedés lépett fel a térdkormányban. Közepén, ahol kihúzható, két oldalon megrepedt az alsó rész. El nem tört, szét nem esett, de előre tud hajolni kicsit. Kötést tettem rá szigetelőszalagból, megrendeltem egy újat.
          A dísztárcsa szorosan illeszkedik a gumi oldalához. Amikor csökken a kerékben a légnyomás, a gumi oldala kidudorodik és nekifeszül a dísztárcsának. És orvul széttördeli azt. Célszerű rendszeresen ellenőrizni és az előírt szinten tartani a keréknyomást.
          12820 kilométernél érkezett el az idő a térdkormány cseréjére. Megrepedt a régi térdpárnája és a teleszkópos résznél meglötyögősödött. Utóbbit drótozással próbáltam fixálni. Kínából rendeltem az újat. Kellett reszelni, csiszolni, a gyártási pontosság jelentősen mérséklődött.

          A kazincbarcikai ( aránylag meredek, l = 382 m, h = 25 m ) Galagonya utcában végeztem mérést. Lefelé jövet - a motorokat generátornak használva - visszatöltötte az akkumulátorba a felfelé elfogyasztott energia 70 %-át. Szilvásváradi Milleniumi Kilátótól Szalajka-völgyig tartó 5,3 km-es úton felfelé elhasznált energiát nem mértem, de a lemenetel után 74,9 kJ ( 20,8 Wh ) energiával lett több az akkumulátorban mint fent volt. Az sem kizárt, hogy egy fel-le menet után több energia legyen az akkumulátorban mint induláskor, de ehhez lefelé menet ( állandó gravitációs gyorsulást feltételezve ) a segway össztömegének kell nagyobbnak lennie ( W = (m₁-m₀)*g*h ).
          Mérésem szerint a teljes töltéssel megtehető távolságot jelentősen alábecsli. 1800 km után 29,7 km-t jósol, valójában 42 km-t is meg tud tenni velem. Ebben valószínű közrejátszik, hogy testtömegem 42 kg.
          Mérésem szerint a segwayem fogyasztása akkumulátorból 9,95 Wh/km, ami 35,82 N.

          2019. tavaszán 1 kWh elektromos energia ára 38,44 Ft. 9,95 Wh/km-es energiafogyasztással, 80 %-os töltési hatásfokkal számolva a fogyasztás 47,8 fillér/km. Az autóm 29,98 Ft/km-es benzinfogyasztásához képest a megtakarításom 29,5 Ft/km. A Segwayem megtérülése 7288 km, csak az üzemanyagot figyelembe véve. Ezt a távolságot ( pár nap eltéréssel ) 3 év alatt teszem meg.
          Az elektromos járművek akkumulátorának töltése lényegesen hosszabb ideig tart, mint a folyékony üzemanyagúak tankolása. A töltési sebesség ( sajátos módon ) a megtehető távolság és az ahhoz szükséges töltési idő hányadosa. 42 km úttal és 4 óra idővel számolva a töltési sebesség 10,5 km/h.
          Mindig elmosolyodok, amikor meglátok egy STOP ( Állj! ... ) táblát. Álljak, álljak... idáig is állva jöttem ;)

          Így mutatom be érdeklődőknek a segwayemet:
  1. Ha nem felejtem el, akkor a sebességet 4 km/h-ra korlátozom.
  2. Elmondom, hogy önegyensúlyozó jármű, olyan, mint egy keljfeljancsi, irányított mozgólépcső. Ha tud biciklizni, akkor nehezebb, mert azt el kell felejteni.
  3. Kikapcsolom a segwayt és megbillegtetem előre-hátra. Megkérem, ő is billegtesse meg.
  4. Bekapcsolom a segwayt és megkérem, billegtesse meg.
  5. Ha vagánykodni akarok, akkor a segway mögé állok, egyik lábamat középre teszem, a lábszárammal kitámasztom a segwayt és hátradöntöm, hogy a kerekek kipörögjenek. Gumiégetés :)
  6. Elmondom, hogy a térdkormányhoz először ne érjen hozzá, ezért térdben terpesztve álljon majd fel.
  7. Elmondom, hogy majd csakis hátulról szálljon fel és hátrafelé szálljon le.
  8. A földön állva megmutatom, hogyan teszem előrébb és hátrébb a súlypontomat. A lábujjaimra állok, kicsit előre dőlök, majd a sarkaimra és hátra. Megkérem, csinálja utánam.
  9. Bal lábamra állok ( a földön ), a jobbal gyengéden rálépek a segwayre és megbillegtetem a lábfejemet. Megkérem, csinálja utánam.
  10. A segway mellé állok, hogy megfoghassa a kezemet és megkérem, álljon fel a segwayre.
  11. Elmondom, ha előre akar menni, akkor a súlypontját helyezze előrébb, azaz a segwayt tolja hátrafelé. Ha lassítani akar, tolja előre a segwayt, hogy a súlypontja hátrább kerüljön.
  12. Adok egy, ennek az oldalnak a címét tartalmazó kártyát.  pdf • ninebot by SEGWAY miniPRO gg630504 • 146 kibibyte  copy Ha fiatal, akkor elmondom, hogy adja oda szülőjének, egyedül nem szabad megnéznie ( semmilyen linket, amit idegentől kap ).
Ideális hely egy szabadtéri gumibetonos edzőpark. Például Kazincbarcika Fő tér  [ google maps: 48.252040 20.627115  [wikimapia: 48.252040 20.627115] .
          Kutyánk a segwayemet sajátjának tekinti, illetve meggyőződése, hogy én nem tudom megvédeni a segwayt idegenektől. Amikor a segwayről beszélek, különösen ha leszállok róla, rám ugrik, hogy vegyem észre a rettenetes veszélyt. És/vagy megugatja az idegent.
          Kiegészítők, pótalkatrészek magyarországi beszerzési forrása 2020-12-31-ig a Segway Hungary ( www.segwayhungary.com ) cég volt. Nincs tapasztalatom az EU-s M4M More4Motion  [ html: More4Motion https://more4motion.eu/ ] áruházról. A kínai Aliexpress-en  [ html: Aliexpress.com https://www.aliexpress.com/ ] találsz jópár alkatrészt. Szállítási határidő egy hónap körüli.


           2019-07-04 1000 km  2019-07-21 Szilvásvárad kilátó  2019-10-25 2000 km  2019-10-25 2000 km  2020-09-27 4000 km
DX km dátum
0 2018-09-16
2000 2019-10-26
3000 2020-06-20
4000 2020-09-27
5000 2021-03-01
6000 2021-05-20
7000 2021-08-02
8000 2021-11-02
9000 2022-03-05
10000 2022-06-12
11000 2022-10-07
12000 2023-02-11

          Töltési napló  ods • Töltési napló • 163 kibibyte  copy ( 2023-08-19 12:51:09 ).
A töltve [óra] töltés utáni, használat előtti adatok [A..H] dátuma
B d max km [girobi telemetria] SEGWAY szerint megtehető távolság
C d km [girobi telemetria] eddig összesen megtett távolság
D Q mAh [girobi telemetria] a feltöltött akkumulátorban tárolt töltés
E U V [girobi telemetria] a feltöltött akkumulátor feszültsége
F Q % = D / 57 akkumulátorban tárolt töltés a teljes töltöttséghez ( 5700 mAh ) képest
G W Wh = 0,001 * D * E akkumulátorban tárolt energia; töltés * feszültség
H v km/d ( C - C[-1] ) / ( A - A[-1] ) átlagsebesség előző töltés óta; távolságkülönbség / időkülönbség

I lemerülve [óra] lemerülés utáni, töltés előtti adatok [I..S] dátuma
J d km [girobi telemetria] eddig összesen megtett távolság
K Q mAh [girobi telemetria] akkumulátorban maradt töltés
L U V [girobi telemetria] akkumulátorfeszültség
M Q % = 100 * K / D akkumulátorban tárolt töltés a teljes töltöttséghez képest; megmaradt töltés / induló töltés
N W Wh = 0,001 * K * L akkumulátorban maradt energia; töltés * feszültség
O Δd km = J - C előző töltéstől megtett távolság
P F Wh/km = ( G - N ) / O átlagfogyasztás; energiakülönbség / távolságkülönbség
Q F N = 3,6 * P átlagfogyasztás; energiakülönbség / távolságkülönbség
R d max km = O * G / ( G - N ) átlagfogyasztással teljes lemerülésig megtehető út
S d max % = 100 * R / B átlagfogyasztással teljes lemerülésig megtehető út a SEGWAY szerint megtehető távolsághoz (B) képest


          Mozgóképek: ( ~=Kazincbarcika )
          Még néhány mozgókép lejjebb.

          Kazincbarcikai akadályok, úthibák, veszélyes helyek - térképen:  [ html: térkép https://drive.google.com/open?id=13oytSr00Pl-iZRr_ox9CCu_JipPmbDY1&usp=sharing ] .



          Tiltott helyek

          Jelenleg, 2019-ben a motoros roller, motoros gördeszka és az önegyensúlyozó járművek ( girobogók ) a magyar szabályozás szerint gyalogosnak tekintendők. Ugyanolyan újdonság, mint volt az autó. "A londoniak egyébiránt olyan borzalmasnak tartották ezeket az utcai gőzjárműveket, hogy rövid időn belül bevezették a "vörös zászló törvényét", amely a világ első közúti szabálya volt. Angliában 1865-től 1896-ig volt érvényben, s előírta, hogy a gőzautók előtt ötven méterrel nappal vörös zászlót, éjszaka pedig vörös lámpát kell vinnie az úton lévőknek." ( Wikipédia: Autó, Locomotive Acts (or Red Flag Acts)  [ html: Locomotive Acts (or Red Flag Acts) https://en.wikipedia.org/wiki/Locomotive_Acts ] , Red flag traffic laws  [ html: Red flag traffic laws https://en.wikipedia.org/wiki/Red_flag_traffic_laws ] ) A girobogók mindennapi életbe való integrálódása és a szabályozása most van kialakulóban.
 Red flag
          Néhány magyar önkormányzat és a kormány olyan rendeletet alkotott, amely a területének egy részéről ( néhány gyalog- és kerékpárútról, kerékpársávról, járdáról, parkból, közparkból ) kitiltja a girobogókat, illetve használatukat bünteti. KRESZ 21. § (2) szerint az úttesten lehet robogni. A tiltás mozgáskorlátozottakra jobbára nem vonatkozik.

          - De Mr. Dent, a tervek az elmúlt kilenc hónapban rendelkezésére álltak a helyi tervezőirodában!
          - Ó, hogyne! Én is egyenesen odamentem, hogy megnézzem őket, mihelyst hallottam a dologról, tehát tegnap délután. Maguk aztán nem erőlködtek valami nagyon, hogy felhívják rájuk a figyelmet, ugye? Úgy értem, hogy például szóltak volna valakinek, vagy ilyesmi.
          - De hiszen a tervek ki voltak állítva.
          - Ki voltak állítva? Éppenséggel a pincébe kellett lemennem, hogy megtaláljam őket.
          - Ott van a kiállítási részleg.
          - Zseblámpával.
          - Talán leszakadt a villanyvezeték.
          - Meg a lépcső.
          - Nézze, végül is megtalálta a feljegyzést, nem?
          - Ó, hogyne - felelte Arthur -, megtaláltam. Egy használaton kívüli vécében elsuvasztott, bezárt iratszekrény fenekén volt kiállítva, az ajtón a következő felirattal: Vigyázz! A leopárd harap!

          Valakinek valahol eddig tartott, hogy, üzembe helyezzen egy rádiót, kiválasszon egy hullámhosszt, és üzenetet küldjön a Vogon hajóknak, szót emelve a bolygó érdekében. Senki se hallotta, hogy mit mondanak, csak a válasz hallatszott a hangosítóberendezésből:
          - Mit akarnak azzal mondani, hogy sose voltak az Alfa Centaurin? Az isten szerelmére, emberiség, hiszen csak négy fényévre van! Sajnálom, de ha magukat ennyire sem érdeklik a helyi ügyek, az igazán a maguk baja!

          ( Douglas Adams: Galaxis útikalauz stopposoknak )

          ... szövegesen nem kereshető, scannelt képes PDF-ben közreadva, ahogy Budapest 5. kerület, Balatonfüred és Tihany önkormányzata teszi. Utóbbi két esetben néhány érintett területet helyrajzi számmal megadva.
          Tipp: keres ";" csere "\n" ( reguláris kifejezés ).




          Még néhány mozgókép:

1. 1. Chilliwack bc men try my Segway ninebot downtown park bccanada shortsvideo 2 akkumulátor alacsony alkohol babakocsi bagoly bemutató bevásárlás bicikli biztonság bohóc cirkusz csajozás csúszás defekt dekoráció egy láb egyensúly esés extra ez meg mi fejlesztés festés fiatalok film firmware fordítva főzés fúrik füst fűnyírás fűnyíró gokart gördeszka gumi gumifüstölés guru gyerek gyerek kutya gyerekek gyereknek gyerekülés hang hátrafelé hecc hiba hóeltakarítás humor húzás idős íjász javítás játék jelmez jég katona kerekesszék kerék kertész ketten kezdő kiegészítő kisautó kitolás kígyó kormány követés kukorica kutya különleges lámpa lego lépcső macska medve mérnök motor mozgássérült módisítás módosítás móka munka munka hó műszaki hiba napelem németország nudista operatőr öreg összeszerelés papagáj paplanernyő pokemon porszívózás póni pumpálás rámpa reklám reklámozás rendőr reset robot robotharc sárvédő sebesség sebességhatár segway sokkoló sószórás sport steampunk szabály szerelés szerelés kerék szerelés kerék terep szerelés kormány szerelés lábtartó szerelés módosítás szerelés térdkormány szélkerék szétszedés szétszerelés tánc távirányítás tehén terep terepgumi télapó térdkormány törp túra tűsarkú tűzijáték ugrás upgrade utánfutó úthiba útifilm városnézés verseny vidám világítás zár zene zsákruha

Experiment is the sole judge of scientific “truth”. A (természet)tudományos igazság kizárólagos kritériuma a kísérlet.
Feynman Richard  [ html: Feynman http://hu.wikipedia.org/wiki/Richard_Feynman ]


⌂ Index
Verzió: 2023-08-19 ( 2019-01-01 .. 2023-06-02 06:36:58 UTC )
gg630504  Creative Commons License: by-nc-sa Nevezd meg!-Ne add el!-Így add tovább!  external HG9IEG Visszajelzés: